جستجو کردن

مهمترین ویژگی های یک مدیر موفق و تاثیر گذار چیست؟

فهرست مطالب

مدیر موفق و تاثیر گذار به چه کسی گفته می شود؟!

مدیری موفق و تاثیر گذار به فردی اطلاق می شود که با توجه به در اختیار داشتن فضای بیشتر برای تصمیم گیری، شرایط و بستر مناسب برای رسیدن به  اهداف و گرفتن بهترین نتیجه را برای اعضا تیم خود فراهم آورد. به این نکته توجه داشته باشید که مدیر با رهبر فرق داشته و مدیر در سمت مدیریت چارت سازمانی می باشد و علاوه بر تصمیم گیری برای اقدام‌های مهم شرکت تصمیم، هزینه های شرکت را نیز کنترل می کند. مهمترین ویژگی مدیر موفق قاطعیت است.

مدیر قاطع کیست؟!

یکی از مهمترین ویژگی های یک مدیر وفق و تاثیر گذار، قاطعیت می باشد. تجربه ثابت کرده است که برای تاثیر گذار بودن نیاز به سخت گیری بیش از حد یا آسان گرفتن امور نمی باشد. بلکه قاطعیت یک مدیر می باشد که می تواند منجر به فراهم آوردن بستری مناسب برای رشد تیم کاری و رسیدن به اهداف باشد.

قاطعیت حالتی فی ما بین پرخاشگر و منفعل بودن استف یعنی فرد بتواند تصمیم درست را بر اساس شرایط اتخاذ کند. مدیری که دارای قاطعیت، هسته اصلی مهارت های ارتباطی را دارد  و این به معنای بیان آزاد و شفاف عقاید و نظرات با قدرت دفاع از آنها می باشد و در عین حال قدرت پذیرش عقاید و نظرات دیگران را با کمال احترام دارد.

مدیر قاطع با پیروی از الگوی برد- برد فضای مناسبی برای بیان عقاید و نظرات اعضا تیم را فراهم می آورد و با افزایش خود باوری و کاهش استرس، مسیر موفقیت مجموعه را هموار می کند. یک مدیر موفق باید به این نکته واقف باشد که در برخی از موارد باید به جای قاطعیت از کلید پذیرش و کوتاه آمدن استفاده کرد. به عنوان مثال قاطعیت در زمان ورود و خروج پرسنل و ثبت در دستگاه کنترل تردد می تواند در شرایطتی استثنائی برای فرد یا افرادی شامل استثنا شود.

10 ویژگی مدیر موفق

مهمترین اقدامات یک مدیر تاثیر گذار برای داشتن تیم موفق چیست؟

مهمترین اقداماتی که توسط یک مدیر تاثیر گذار باید انجام شود فراهم آوردن تعاملات فعال و ساختار یافته، بهینه سازی فرآیند ها و ایجاد تفکر زمانی و مکانی می باشد. در ادامه به طور مفصل به شرح هر یک از موارد خواهیم پرداخت.

برای مطالعه مقاله مدیریت منابع انسانی و تاثیر آن بر عملکرد سازمان کلیک کنید!

ویژگی های مدیر قاطع چیست؟

مدیران موفق، افرادی هستن که برای استخدام نیروی خوب زمان زیادی را اختصاص داده و افرادی با توانایی و مهارت های هم راستا با هدف و فعالیت سازمانی خود انتخاب می کنند. در واقع این عمل، بخشی از آماده سازی افراد برای محول کردن امور می باشد. مدیر موفق کسی می باشد که پیش از تفیذ وظایف، اعضا تیم خود را با روش کار آشنا کرده که منجر به عملکرد بهتر آنها می شود.

2. بهینه سازی فرآیند انجام امور 

یکی از مواردی که می تواند کمک بسزایی در عملکرد اعضا تیم داشته باشد، قرار دادن افرادی با مهارت های کافی و با انگیزه که دارای قابلیت همگام شدن با فرآیند ها و افزایش مهارت را داشته باشند. برای شفافیت و بهینه سازی امور می توان از لیست های کاری یا ساختار ها استفاده کرد.

3. فراهم آوردن بستر مناسب برای بحث و گفتگو

همانطور که در ابتدای امر اشاره شد، مدیر قاطع علاوه بر بیان عقاید و نظرات خود، دارای قابلیت پذیریش عقاید و احساسات دیگران را با کمال احترام خواهد داشت. بنابراین مدیر یک مجموعه کاری باید بر اساس روحیه و شرایط کاری تیم خود، جلسات هفتگی منظم  به منظور فراهم آوردن بستر مناسب بحث و گفتگو برای اعضا تیم فراهم آورد.این جلسات  بستری فراهم می آورد تا با چک کردن روند اجرای پروژه ها در کاهش استرس  ناشی از انجام به موقع و بدون مشکل پروژه ها موثر باشند همچنین این جلسات منظم فضایی آسان را برای کارمندان فراهم می کند تا در صورت خراب شدن کار به مدیران خود مراجعه کنند از دیگر مزایاس بارز این جلسات این است که افراد در کمال امنیت و بدون ترس و آزادانه افکار و نظرات خود را بیان کنند.

این روش می تواند زمینه استفاده از دانش و تجربه اعضا تیم برای رسیدن به اهداف تیم را فراهم آورد. در جلساتی که برگزار میشود مدیر باید به خوبی از توانایی شنیدن خود استفاده کند درواقع خوب گوش دادن برای یک مدیر موفق یک خصیصه ضروری است. توانایی شنیدن تنها به سکوت کردن و گوش سپردن به کارمندان  خلاصه نمیشود علاوه بر آن شما باید با برقراری ارتباط چشمی و نوت برداری از صحبت های کارکنان توجه خود را به آنها نشان دهید. از دیگر کلیدهای مربوط به توانایی شنیدن باز نگه داشتن ذهن و عدم نتیجه گیری زودهنگام از گفتگوی کارمندان است.

خوب گوش دادن، یکی از مهمترین ویژگی های مدیران موفق می باشد. توجه به این نکته حائز اهمیت می باشد که توانایی شنیدن تنها به سکوت کردن و گوش دادن خلاصه نشده و نیاز به برقراری ارتباط چشمی و نت برداری از صحبت های طرف مقابل داشته که نشان از توجه شما به وی می باشد.  از جمله دیگر کلیدهای گوش دادن خوب شامل باز نگه داشتن ذهن و عدم نتیجه گیری قبل و یا هنگام مکالمه است به این معنی که شما باید تمام فکر خود را از تمام پرسش های احتمای راجع به مشکل پرسنل و راه حل مربوط به ان مشکل خالی کنید و از او سوال بپرسید در واقع این توهم که شما پاسخ تمام سوالات مخاطب را میدانید را دور بیندازید.

4. مشخص کردن هدف تیم و جایگاه هر یک از اعضا

تعریف هدف تیم برای اعضا تیم از مهمترین عواملی می باشد که می تواند منجر به افزایش بهروری شود. در واقع وقتی اعضا تیم می دانند برای چه هدفی در حال تلاش هستن و جایگاهشان در مسیر رسیدن به این هدف چه می باشد، با انگیزه بیشتری در مسیر رسیدن به هدف قرار خواهد گرفت.

برای این منظور باید به برقراری ارتباط با کارمندان و همدلی با آنها بیشتر اهمیت دهید تا درک کنید که چه چیزی آنها را به سمت نقششان سوق می دهد و چه لذت هایی را از کارشان به دست می آورند. در واقع هدف آنها را کشف کنید. هدف، سهم عظیمی از انگیزه کار در کارکنان و راضی نگه داشتن آنها دارد .به عنوان یک مدیر موفق درک کنید چگونه می توانید به کارمندان خود کمک کنید تا هم آنها از شغل خود راضی باشند و هم به نفع سازمان شما باشد.

افراد می خواهند در پروژه هایی کار کنند که معتقدند می توانند به خوبی در آن کار کنند و وقتی به آنها فرصت داده می شود تا بهترین کار را انجام دهند ، احساس ارتباط بیشتری با کار خود دارند. مشخص کردن دقیقاً آنچه کارمند در مورد نقش خود دوست دارد و یا اینکه چقدر ممکن است برای ارتقا سطح خود تلاش کند در رسیدن به نقش دلخواه خود به شما این امکان  رامی دهد تا راه حل ها  و ابزارهای موردنیاز را به گونه ای تنظیم کنید تا کارمندان  را به سمت هدفشان پیش ببرد تا به نفع سازمان باشد.

5. در نظر گرفتن آموزش

همانطور که گفته شد، محول کردن امور به افرادی با مهارت و توانایی کافی و مربوطه از اهمیت بسزایی برخوردار می باشد. اما در نظر گرفتن آموزش هایی جهت افزایش مهارت اعضا تیم نیز می تواند در افزایش بهروری تاثیر بسزایی داشته باشد. به عنوان مثال در بسیاری از سازمان ها با خرید دستگاه حضور غیاب اثر انگشتی شرایط ثبت تردد پرسنل را فراهم آورده، و بنا به دلایلی نیازبه استفاده از حضور و غیاب تشخیص چهره می باشد، نیاز به استفاده از آموزش برای متصدی دستگاه می باشد.

6. تمرکز بر حل مشکلات بزرگتر

همانطور که می دانید وقت طلاست، و همواره زمان کافی برای انجام همه امور نیست. بنابراین نیاز می باشد در هر سازمانی اولویت را برای حل مشکلات بزرگتر در نظر گرفت. یکی از مشکلاتی که در مجموعه های مختلف کاری می باشد، ترجیح بر حل مشکلات کوچکتر می باشد که احساس رضایتمندی در افراد بوجود می آورد اما این می تواند در دراز مدت منجر به مشکلاتی در سازمان و مجموعه شما شود در حل مشکلات نیز توانایی شنیدن مدیران بخوبی آنها را کمک خواهد کرد.از جمله این کلیدهای گوش دادن که میتواند به مدیران در حل مشکلات کمک کند میتوانیم به  باز نگه داشتن ذهن و عدم نتیجه گیری قبل و یا هنگام مکالمه کارمندان است به این معنی که شما باید تمام فکر خود را از تمام پرسش های احتمالی راجع به مشکل پرسنل و راه حل مربوط به ان مشکل خالی کنید و از او سوال بپرسید در واقع این توهم که شما پاسخ تمام سوالات مخاطب را میدانید را دور بیندازید.

برای حل مشکلات نیاز می باشد که شما بتوانید مشکلات شخصی و سازمانی را تفکیک کنید. مشکلات اصلی در هر سازمانی به دو دسته شخصی و سازمانی تقسیم شده که تشخیص صحیح آن می تواند در انتخاب بهترین راه حل کمک بسزایی داشته باشد. اگر بخواهیم به برخی از مشکلات شخصی کارمندان اشاره کنیم می توان نارضایتی های ناشی از حجم بالای کار، نارضایتی از اعضای تیم و عملکرد آنها و … نام برد. اگر این مشکلات به موقع کشف و حل نشوند می توانند منجر به مشکلات سازمانی جدی شوند.

از جمله مشکلات سازمانی میتوان به  موارد زیر اشاره کرد:

  • تیم ها قادر نیستند به طور جمعی با تقاضاهای حجم کار کنار بیایند.
  • مشکلات گردش کار اغلب منجر به خطا یا تأخیر در سطح شرکت یا تیم می شود
  • درگیری یا خصومت بین اعضای تیم به دلیل عملکرد ضعیف در کل
  • بسیاری از کارمندان احساس عدم توانایی در کنترل پروژه های کاری و مسیرهای شغلی خود را ندارند

این مسائل ناشی از مشکلات ذاتی سازمان این شرکت است. مدیران باید از مهارتهای مدیریت افراد خود برای درک مشکل سازمانی موجود در پشت مشکلات فوق استفاده کنند ، در حالی که هنوز هم افراد قادر به حفظ سر کارمندان بالاتر از سطح آب هستند تا این که واقعاً مشکل برطرف شود.

 

7. استفاده از نرم افزار های مدیریت

یکی از راه های ایجاد تعامل بین اعضا تیم و مدیران استفاده از نرم افزار های مدیریت برای شرح وظایف افراد می باشد. در واقع هدف اصلی از ارائه این نرم افزار ها مدیریت منابع انسانی می باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *