جستجو کردن

نقش مدیریت منابع انسانی و ارزیابی عملکرد در هر سازمان چیست؟

فهرست مطالب

منظور از مدیریت منابع انسانی چیست؟

در هر سازمانی با بیش از یک عضو بحث مدیریت منابع انسانی معنا پیدا می کند. در واقع در هر سازمان، وظیفه مدیر منابع انسانی ارزیابی عملکرد پرسنل می باشد تا از صحت و سقم عملکرد افراد در راستای استراتژی های سازمانی اطمینان حاصل نمایند. در واقع سنجش مداوم عملکرد کارکنان برای به انجام رساندن وظایف خود درجهت رسیدن به اهداف سازمانی از مهمترین وظایف مدیر منابع انسانی است.

همانطور که می دانید هر شغلی دارای یکسری وظایف می باشد که در چهارچوب استانداردهای تعریف شده است. بنابرایین نظارت و کنترل بر انجام وظایف در چهارچوب استاندارد های تعریف شده به منظور دستیابی به اهداف از پیش تعیین شده برای آن سازمان از اهمیت ویژه ای برخوردار است.

مفهوم کنترل در مدیریت منابع انسانی چیست؟

بدیهی می باشد که مبحث کنترل یکی از مهمترین مباحث مربوط به حوزه مدیریت می باشد که  به منظور افزایش عملکرد سازمان مورد استفاده قرار می گیرد. استفاده از سیستم های کنترلی در سازمان ها از اهمیت بسزایی برخوردار می باشد. اگر بخواهیم تعریفی ساده و روان از کنترل داشته باشیم باید بگویم، کنترل عبارت است از نظارت دائمی بر یک فعالیت به منظور اطمینان از انجام امور بر اساس اصول و برنامه ریزی های از پیش تعیین شده می باشد. اما باید بدانید که کنترل به معنی بازنگری و اصلاح نیز می باشد و در هر کجا تشخیص داده شود که خروجی با آنچه انتظار می رفت مطابقت ندارد، به منظور نیل به هدف مورد نظر نیاز به اقدامات و اصلاحاتی است.

منظور از ارزیابی عملکرد پرسنل چیست

منظور از ارزیابی عملکرد کارکنان چیست؟

در هر سازمانی استاندارهای شغلی مشخصی وجود دارد که ارزیابی این مورد که عملکرد کارکنان در چهارچوب این استاندارد ها می باشد از مهمترین وظایف مدیر منابع انسانی می باشد. در واقع این کنترل و سنجش مدوام عملکرد پرسنل به ما کمک می کند تا حدود توانایی های کارکنان خود را سنجیده و در صورت لزوم بهبود و ارتقا داده شوند. ارزیابی عملکرد پرسنل می تواند به عنوان معیاری برای تشویق یا تنبیه کارکنان باشد.

به منظور ارزیابی عملکرد در هر سازمانی نیاز طی یکسری مراحل می باشد که در ادامه به اختصار به آنها می پردازیم. پیش از هر چیزی برای سنجش عملکرد نیروی انسانی نیاز به تعیین استاندارد های می باشد. به عنوان مثال اگر یکی از معیارها ساعات کاری فرد در مجموعه می باشد، هر گونه تاخیر و تعجیل  می تواند نشان از هنجار شکنی و خروج از استاندارد های سازمان باشد. یکی از کارهایی که مدیران به منظور بررسی و نظارت بر این موضوع دارند، استفاده از دستگاه حضور و غیاب برای کنترل و نظارت بر تردد پرسنل می باشد. بنابراین یک مدیر لایق و هوشمند هرگز هزینه صورت گرفته برای خرید دستگاه حضور غیاب را به عنوان هزینه اضافی در نظر نمی گیرد.

اما توجه به این نکته نیز حائز اهمیت می باشد که به منظور اجرای صحیح استانداردها، نیاز به بیان صریح آنها بوده و به هر فرد در سازمان چهارچوب های عملکردی مشخصی اعلام شود که خروج از آن بتواند معیاری برای سنجش عملکرد وی باشد.

 

برای رسیدن به هدف مطلوب نیاز به سنجش عملکرد حقیقی کارکنان می باشد، به عنوان مثال میزان ساعات کاری که فرد در سازمان بوده است نمی تواند معیار درستی برای عملکرد صحیح وی باشد. با بررسی ها می توان به تجزیه و تحلیل دلایل انحراف هملکرد نسبت به استاندارد های از پیش تعیین شده پرداخت و در مورد آنها بحث نموده و به منظور رسیدن به هدف نهایی راه حل هایی برای اقدامات اصلاحی در نظر گرفت.

به عنوان مثال شاید در یک سازمان حضور دقیق کارکنان از اهمیت بسزایی برخوردار باشد و تعیین ساعت ورود و خروج معیاری برای سنجش عملکرد باشد. در چنین سازمانی عدم ثبت دقیق ورود و خروج می تواند معیاری برای خروج از چهارچوب های عملکردی سازمان باشد و  تاخیر و تعجیل پرسنل در سازمان به عنوان مشکل پیش روی مدیران بوده که برای  اصلاح این مشکل استفاده از دستگاه کنترل تردد تشخیص چهره و نرم افزار حضور و غیاب به منظور ثبت دقیق تردد ها و پیمایش آنها می تواند یک اقدام اصلاحی در نظر گرفته شود.

پیش از خرید دستگاه کنترل تردد مورد نیاز خود، مطالعه مقاله راهنمای خرید دستگاه حضور و غیاب را پیشنهاد می کنیم

دستگاه حضور و غیاب چه تاثیری در بررسی کارکرد کارمندان دارد؟

یکی از ملزومات مورد نیاز هر سیستم کاری و اداری که کمک بسزایی در مدیریت منابع انسانی  دارد، دستگاه حضور و غیاب است. دستگاه کنترل تردد به تنهایی پاسخگوی نیازهای یک مجموعه کاری نیست و با استفاده از یک نرم افزار حضور و غیاب قدرتمند تکمیل خواهد شد. تحقیقات میدانی نشان داده است استفاده از سیستم های ساعت زنی و کنترل تردد به طرز چشمگیری در افزایش بهروری و رضایت کارمندان تاثیر دارد.

با توجه به قوانین و ضوابط اداره کار ( مطابق با ماده 51 قانون کار) برای محاسبه ساعات حضور کارمندان در مجموعه کاری، میزان ساعت کاری هر فرد به احتساب 6 روز کاری و بدون در نظر گرفتن جمعه کاری تقریبا 8 ساعت است. اگر ساعت ورود و خروج پرسنل به صورت دستی و سنتی ثبت شود، میزان دقت در محاسبه ساعات حضور و غیاب و همچنین رضایت کارمندان کاهش خواهد یافت.

بنابراین استفاده از دستگاه حضور و غیابی که زمان دقیق تردد پرسنل در ان تنظیم شده، به وضوح می تواند علاوه بر ارائه گزارش ساعات دقیق تردد پرسنل، امکان محاسبه کسر کار و اضافه کار را فراهم کند. در واقع کلیه این تنظیمات با استفاده از نرم افزار کنترل تردد تعبیه شده بر روی دستگاه صورت می گیرد که مطابق با قوانین کار تنظیم شده است.

استفاده از دستگاه حضور و غیاب  به مدیران کمک می کند تا مواردی مانند، ساعت کاری کارمندان، تاخیرها، تعجیل‌ها، غیبت‌ها و اضافه کاری‌ها و … پرسنل خود را رصد کرده و در صورت لزوم اعمال قانون نمایند. همچنین این امکان را فراهم آورده تا در صورت لزوم برای برخی از کارمندان خود با تعریف انواع شیفت و نوبت کاری در نرم افزار مورد نیاز از جمله شیفت آزاد شناور بهترین بهروری را تجربه کنند.

همچنین به منظور ایجاد شفافیت در محیط های کاری، استفاده از اپلیکیشن حضور و غیاب موبایلی به منظور دسترسی سریع و بدون محدودیت کارمندان به اطلاعات تردد خود، تاثیر بسزایی در افزایش بهروری و رضایت مندی آنها دارد. استفاده از روش هایی مانند  افزایش حقوق، پاداش، ترفیع درجه از رایج ترین روشها برای بهبود عملکرد پرسنل است.

 

با توجه به مطالب گفته شده می توان به نقش کلیدی دستگاه های حضور و غیاب در بهبود عملکرد پرسنل پی برد. به این ترتیب مدیران و کارمندان در سریعترین زمان ممکن و با کمترین میزان خطا به داده های تردد دسترسی دارند و امکان محاسبه ساعات تردد و پرداخت حقوق و دستمزد میسر می شود. توجه داشته باشید که محاسبه کارکرد موثر فرد و پرداخت صحیح مبالغ دستمزد  نه تنها سهم زیادی در افزایش انگیزه کارمندان برای کار دارد بلکه منجر به افزایش اطمینان فرد از کارفرما و مجموعه خواهد شد.

اهمیت ارزیابی عملکرد کارکنان چیست؟

اهمیت ارزیابی عملکرد کارکنان

  1. با ارزیابی عملکرد کارکنان یک مجموعه می توان براحتی حدود توانایی های آنها را سنجیده و با تعیین ظرفیت، مهارت و تخصص عملی کارکنان در صورت لزوم به منظور ارتقای سطح عملکرد آنها و بهبود بهروری سازمان، برنامه‌هایی برای آموزش و بهبود توانایی‌های‌شان در نظر گرفت.
  2. ارزیابی عملکرد پرسنل می تواند تاثیر مستقیمی در تعیین حقوق و مزایای آنها داشته باشد. به عنوان مثال کارمندی که همواره در زمان حضور و خروج خود در سازمان با تاخیر و تعجیل همراه می باشد، می تواند با تنبیه های کسر حقوق و مزایا مواجه شود و کارمندی که همواره در سر ساعت مشخص حضور داشته می تواند مورد تشویق قرار گیرد.
  3. با ارزیابی عملکرد کارکنان در هر سسازمانی می توان ظرفیت، مهارت، تجربه و وضعیت کاری هر پرسنل را سنجیده و در راستای اهداف سازمانی جابجائی های را در نظر گرفته که این جابجایی ها می تواند در راستای ارتقای شغلی کارمندان متعد یا ایجاد تناسب بین عنوان شغلی و مهارت فرد باشد. هر چند در این میان تنبیه یا اخراج موقت می تواند زمینه ساز بهبود عملکرد پرسنل ضعیف نیز باشد.
  4. یکی از مهمترین دستاورد های ارزیابی عملکرد پرسنل، ایجاد انگیزه در کارکنان یک سازمان می باشد. در واقع با ارزیابی عملکرد، پرسنلی که دارای بهترین عملکرد می باشند به عنوان نیروی با ارزش و قابل اعتماد شناسایی شده که همین امر می تواند به ایجاد انگیزه در افراد برای عملکرد بهتر منجر شود.

 

یک پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *