جستجو کردن

7 روش خلاقانه برای مدیریت کارمند تنبل و تبدیل شدن به یک کارمند با انگیزه

فهرست مطالب

شاید شما هم به عنوان یک مدیر، در طول دوران مدیریت خود حداقل یکبار با کارمند بی انگیزه و تنبل روبرو شده اید. کارمندانی که شاید دارای توانایی های بالقوه ای می باشند اما به دلیل بی انگیزه بودن، وظایفی که به آنها محول می شود را به درستی انجام نمی دهند. طبیعتا شما به عنوان یک مدیر مایل هستید که کارمندان شما همه وظایفی که به آنها محول شده است به خوبی انجام دهند و در چهار چوب استاندارد های تعریف شده باشند.

اما این نکته نیز غیر قابل انکار می باشد که حتی کارمندان بسیار خوب نیز می توانند تحت برخی از شرایط دچار بی انگیزگی شده و راندمان کاری آنها پایین بیاید. در این حالت یک مدیر موفق چه باید بکند؟ آیا راه حل اخراج کارمند تنبل شمامی باشد؟ یا راهکارهای دیگری نیز می باشد؟

واقعا کارمند تنبل چه کسی است؟!

آیا می توان تعریف خاصی از کارمند تنبل داشت؟ چگونه با یک کارمند تنبل باید برخورد کنیم؟! اینها همه سوالاتی می باشد که یک مدیر خوب باید از خود بپرسد تا با ارئه راه حل درست بیشترین بهره برداری را از منابع انسانی خود داشته باشد. شاید اولین نشانه های یک کارمند بی انگیزه، عدم حضور به موقع در محل کار می باشد. این موضوع بخصوص در روزهای پایانی ماه که اقدام به گرفتن گزارش تردد پرسنل از دستگاه حضور و غیاب می شود، به خوبی خود را نشان می دهد، بنابراین خرید دستگاه کنترل تردد از نگاه یک مدیر خوب هزینه اضافه نبوده، بلکه معیاری برای سنجش کارایی پرسنل می باشد.

۱۰ روش خلاقانه برای مدیریت کارمند تنبل

ذهنیت مدیران نسبت به کارمند تنبل چیست؟

شاید اولین ذهنیتی که برای مدیران در مواجه با کارمندان بی انگیزه و تنبل پیش می آید این باشد که،  انگیزه دادن به کسی که نمیخواهد کاری را انجام دهد غیر ممکن و بیهوده می باشد. اما همه ما می دانیم که بی انگیزه بودن افراد می تواند دلایل متعددی داشته باشد شاید ما با یک مشکل مدیریتی مواجه می باشیم. بدون شک نمی توان از نقش مدیریت در ارزیابی عملکرد منابع انسانی چشم پوشی کرد.

بنابراین این امکان وجود دارد که یک کارمند بسیار خوب به دلایل مختلفی بی انگیزه شود و برچسب کارمند تنبل به او زده شود. اگر شما در جایگاه مدیر یک سازمان هستید پیشنهاد می شود ادامه این مقاله را مطالعه کنید و  کشف دلایل بی انگیزی کارمندان و راه حل هایی برطرف کردن آنها آشنا شوید.

برای مطالعه مقاله مدیریت منابع انسانی و تاثیر آن بر عملکرد سازمان کلیک کنید!

چگونه به کارمندان خود انگیزه ببخشیم

راه کارهای پیشنهادی نانوتایم در مواجه با کارمند تنبل

  1. بازنگری اهداف و انتظارات

شاید برای شما هم جالب باشد بدانید که برخی مواقع دلیل کم کاری پرسنل به دلیل نداشتن درک صحیحی از آنچه بر عهده وی گذاشته شده می باشد. بنابراین در چنین مواردی لازم می باشد با چنین افرادی به وضوح صحبت کنید و اهداف سازمانی و انتظاراتی که از وی دارید به طور صریح و روشن با وی در میان بگذارید. با این کار می توانید  شخصیت آن کارمندان در راستای عملکرد سازمانی  بکار ببرید.

 

     2.  صحبت کردن به صورت خصوصی

بسیاری از مواقع دلیلی بی انگیزگی افراد در محل کار، برداشت های نادرست از وضعیت موجود در مجموعه کاری یا حتی مشکلات زندگی می باشد. در چنین مواردی بهترین حالت داشتن یک گفتگوی مسالمت آمیز با کارمند مذکور می باشد. لازم می باشد که شما در چنین تا به دلایل و ریشه های این بی انگیزگی در محل کار پی برد و در صورت امکان این موانع را از سر راه برداشت.

     3. مستند سازی گزارش کار

گاهی نیاز می باشد که از کارمندان خود بخواهید گزارش کار خود را به صورت ریز به ریز تهیه نمانید و آن را به شما ارائه دهند. در چنین مواردی معمولا فرد با میزان عملکرد خود مواجه می شود و می تواند به میزان کمی ها و کاستی ها پی ببرد.

 

      4. ایجاد انگیزه و عامل محرک

گاهی اوقات نیاز می باشد، برای خروج از حالت بی انگیزه بودن کارمندان، عامل های تشویقی تعریف کرد تا به مانند سوخت موتور جت به آنها این انگیزه را بدهد تا عملکرد خود را بالا ببرند. در موارد بسیاری استفاده از عامل های محرک به خوبی جواب داده است.

 

     5. جریمه و تنبیه

یکی از روش هایی که می تواند در تبدیل کارمندان تنبل به کارمندان استاندارد موثر باشد، استفاده از جریمه و عوامل تنبیهی می باشد. به عنوان مثال کارمندی که هر روز با تاخیر به محل کار خود مراجعه می کند و در طول ماه همواره ثبت تردد های آن با تاخیر مواجه می باشد. در چنین شرایطی می توان زمان تاخیر فرد را دوبرابر در نظر گرفت تا عاملی برای حضور به موقع فرد در محل کار باشد.

 

    6. شناخت علایق و توانایی ها

برخی اوقات دلایل بی انگیزه بودن کارمندان، محول شدن کارهایی خارج از توانایی یا علایق فرد می باشد. بنابراین نیاز به شناخت توانایی ها و علایق پرسنل می تواند به عنوان معیاری برای محول کردن کارها باشد.

    7. ارزیابی عملکرد کارکنان و ارائه گزارش

در مواردی نیاز می باشد که به ارزیابی عملکرد پرسنل در یک بازه زمانی پرداخت و با ارائه گزارش عملکرد به کارمند مورد نظر وی را در جریان قرار داد تا بتوانند عملکرد خود را جهت بدهند. اما باید در این موارد جانب احتیاط را رعایت کنید و ابتدای گزارش سعی در بیان ویژگی های مثبت داشته و در حین ارائه گزارش کاستی ها و نقص ها را بیان کنید.

 

    8. بررسی عوامل خارجی موثر بر کم کاری

در برخی از مواقع دلایل بی انگیزه بودن و تنبلی کارمندان، فراهم نبودن بستر مناسب برای کار می باشد. به عنوان مثال یک حسابداری که مسئول محاسبه حقوق و دستمزد پرسنل در یک مجموعه می باشد در صورت نیاز به محاسبه دستی ساعات تردد پرسنل، با مشکلات زیادی مواجه می باشد که می تواند یکی از دلایل بی انگیزگی فرد شود. حال شما در نظر داشته باشید تنها با یک راه کار ساده و استفاده از سیستم کنترل تردد و نرم افزار حضور و غیاب می توان عوامل خارجی موثر بر بی انگیزه کار کردن را براحتی از میان برداشت.

 

2 پاسخ

  1. سلام.واقعا وبسایت خوبی دارید. لیست قیمت دستگاه حضور غیاب کاملی بود. شما برای یک دفتر کاری که همگی کار تلفنی انجام می دهند چه نوع دستگاهی پیشنهاد می کنید ؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *