جستجو کردن

نحوه محاسبه غیبت و کسری کار بر اساس قوانین اداره کار

فهرست مطالب

قوانین تاخیر و تعجیل در محل کار

شاید برای شما هم اتفاق افتاده باشد که به دلایل غیر قابل پیش بینی با تاخیر به محل کار خود رسیده باشید. جدای از استرس دیر رسیدن به محل کار و به موقع انجام نشدن کارها، کسر حقوق نیز از موارد دیگری می باشد که این استرس را دوچندان  می کند. نگرانی از تردد های ثبت شده در دستگاه ساعت زنی که با خروجی گرفتن داده‌ها به منظور محاسبه دقیق تاخیر، تاعجیل و اضافه کاری، به طور یقین یکی از دلایل خرید دستگاه حضور و غیاب در سازمان‌ها است. قطعا حضور به موقع در محل کار و رعایت نظم از اصول راهبردی هر سازمانی بوده و عدم تاخیر و تعجیل پرسنل برای مدیران هر مجموعه کاری از اهمیت بسزایی برخوردار است.

قوانین مربوط به محاسبه حقوق و دستمزد مختص یک کسب و کار خاص نیست و همه کسب و کارها موظف به پیروی از قوانین مصوب اداره کار هستند. اما یکی از مشکلات پیش روی کارگران و کارمندان، محاسبه ساعات تأخیر و تعجیل و اضافه کاری در زمان محاسبه حقوق و دستمزد است.

محاسبه کسر کار بر اساس قوانین اداره کار

توجه کنید که عدم حضور غیر موجه کارمند یا کارگر در محل کار می تواند منجر به کسر حقوق و مزایای فرد شود. این عدم حضور می تواند به صورت تاخیر در زمان حضور اولیه در محل کار یا حتی تعجیل در ترک محل کار باشد. در مواردی فرد بدون هماهنگی یک یا چند روز کاری در محل کار حاضر نمی شود که این مورد نیز می تواند به عنوان کسری کار محسوب شود. غیبت های ثبت شده در دستگاه حضور غیاب موجود در محل کار، معیاری برای محاسبه کسر کار و غیبت کارمندان محسوب می شود. عدم حضور یک یا چند روزه فرد در محل کار، تاخیر در ورود و تعججیل در خروج از عوامل منجر به کاهش زمان حضور فرد در محل کار شده که در نهایت منجر به کسر حقوق در زمان محاسبه حقوق و دستمزد فرد می شود.

مطالعه مقاله محاسبه حقوق و دستمزد در سال 1403 پیشنهاد می‌شود.

ماده 27 قانون کار تبصره 2، کلیه کارگزان و کارمندان را ملزم به رعایت آیین نامه انضباطی در محل کار دانسته و در صورت نقص این آیین نامه، قصور در انجام امور محوله و عدم توجه به تذکرات کتبی به کارفرما این اجازه داده شده است که علاوه بر پرداخت مطالبات کارگر و پرداخت حق سنوات معادل یک ماه حقوق، قرارداد کار را فسخ نماید که البته منوط به  موافقت شورای اسلامی کار است.

منظور از زمان تاخیر و تعجیل در محل کار چیست؟

مسلما برای همه ما پیش آمده است که به دلایل مختلفی با تاخیر در محل کار خود حاضر شده ایم یا به دلایلی مجبور به ترک محل کار خود زودتر از موعد مقرر شده ایم. در چنین مواردی کارفرما می تواند مدت زمان عدم حضور در محل کار را بر اساس قوانین اداره کار را از حقوق و مزایای کارگر کم کند.

توجه کنید اگر در حین محاسبه ساعات کاری، مدت زمان موظفی فرد تکمیل شود، میزان تأخیر یا تعجیل کارگر از ساعات اضافه کاری باید کسر شود.

ذکر این نکته خالی از لطف نیست که بدانید در ایام تعطیلی رسمی و روز های جمعه، که تمامی ساعات کاری به صورت اضافه کار محسوب می شود تاخیر و تعجیل معنایی ندارد.

اما سوالی که شاید برای بسیاری از افراد پیش بیاید این است که آیا، کارفرما مجاز به چند برابر کردن ساعات کسر کار می باشد؟! در صورتی که در یک مجموعه کاری از دستگاه حضور و غیاب برای ثبت تردد ها استفاده شود، چون به طور پیش فرض نرم افزار حضور و غیاب باید بر اساس قوانین اداره کار تنظیم شده باشد و تخطی از آن جرم محسوب می شود. امکان چند برابر کردن کسر کار وجود ندارد.

هر چند در بسیاری از موارد دیده شده است که بعد از تخلیه دستگاه حضور و غیاب و محاسبه ساعات کارکرد افراد این زمان تاخیر را چند برابر کرده و کسر حقوق را اعمال می کنند.

منظور از غیبت یا ترک کار چیست؟

تاخیر، تعجیل و غیبت در محل کار از نگاه قانون کار

مسلما برای همه ما پیش آمده است که به دلایل مختلفی با تاخیر در محل کار خود حاضر شده ایم یا به دلایلی مجبور به ترک محل کار خود زودر از موعد مقرر شده ایم که به صورت کسر کار در نظر گرفته می شود که کارفرما بر اساس قوانین اداره کار می تواند این ساعات کسری را از حقوق و مزایای کارگر کم کند.

توجه داشته باشید که در صورتی که در حین محاسبه ساعات کاری فرد، مدت زمان موظفی فرد تکمیل شود پر واضح است که میزان تأخیر یا تعجیل کارگر از میزان اضافه کاری او باید کسر شود.

توجه داشته باشید که در ایام تعطیلی رسمی و روز های جمعه، که تمامی ساعات کاری به صورت اضافه کار محسوب می شود تاخیر و تعجیل معنایی ندارد.

اما سوالی که شاید برای بسیاری از افراد پیش بیاید این است که آیا، کارفرما مجاز به چند برابر کردن ساعات کسر کار می باشد؟! در صورتی که در یک مجموعه کاری از دستگاه حضور و غیاب برای ثبت تردد ها استفاده شود، چون به طور پیش فرض نرم افزار حضور و غیاب باید بر اساس قوانین اداره کار تنظیم شده باشد و تخطی از آن جرم محسوب می شود. امکان چند برابر کردن کسر کار وجود ندارد.

هر چند در بسیاری از موارد دیده شده است که بعد از تخلیه دستگاه حضور و غیاب و محاسبه ساعات کارکرد افراد این زمان تاخیر را چند برابر کرده و کسر حقوق را اعمال می کنند.

تمامی کارمندان  یک سازمان موظفند طبق آیین نامه حضور و غیاب آن سازمان رفتار کنند. راس ساعت تعیین شده در محل کار حاضر شده و زمان ورود خود را به صورت دستی یا با استفاده از دستگاه کنترل ترددثبت نماید. گاهی اتفاق می افتد که کارکنان به دلایل مختلف بدون هماهنگی قبلی و درخواست مرخصی در محل کار خود حاضر نمی شوند.  این غیبت، طبق بند 29 ماده 8 قانون رسیدگی به تخلفات اداری، یک تخلف اداری محسوب می شود. توجه داشته باشید که غیبت کارمندان تنها در صورتی که غیر موجه باشد تخلف محسوب می شود.

منظور از غیبت غیر موجه در قانون کار چیست؟

غیبت غیر موجه زمانی اتفاق می‌افتد که شخص  کاملا به اراده و اختیار خود در محل کار حاضر نشده باشد. در غیراینصورت

طبق بند “ژ” ماده 124 قانون استخدامی کشوری مصوب 1345 غیبت موجه است و موجه بودن آن طبق تبصره ماده 65 این قانون محرز شده باشد.

معیار تشخیص غیبت غیر موجه در قانون کار چیست؟

فرض کنید شخصی که استخدام رسمی است به مدت دو ماه بدون هرگونه اجازه غایب باشد و مدعی شود که غیبت وی خارج از اختیار و اراده او بوده و کارفرما این ادعا را رد کند. دراینصورت کارمند طبق ماده 65 قانون استخدام کشوری، ماده 8قانون رسیدگی به تخلفات اداری و ماده 30 قانون تامین اجتماعی، میتواند به دادگاه اداری وزارتخانه شکایت خود را ارئه دهد.

اگر طبق نظر دادگاه عذر وی موجه تشخیص داده شده و رای صادره برائت صادر شود. فرد باید به محل کار خود مراجعه نموده و کارفرما موظف است طبق بند 29 ماده 8 قانون رسیدگی به تخلفات اداری تمام حقوق غیبت را به او پرداخت نماید. در صورتی که پست سازمانی فرد،  به شخص دیگری داده شده باشد، باید با او مانند مستخدم آماده به خدمت  رفتار شود. همچنین  دستگاه اجرایی نسبت به پرداخت به موقع حق بیمه کارمند قطع حقوق شده، نباید کوتاهی کند و عدم پرداخت حق بیمه کارمند مورد نظر به دلیل عدم پرداخت حقوق وی صورت گرفته باشد.

مطالعه مقاله فرمول محاسبه عیدی و سنوات پیشنهاد می‌شود.

انواع مرخصی از نظر قانون کار کدامند؟

مرخصی بدون حقوق :

در صورت توافق بین کارگر و کارفرما، فرد می تواند بدون دریافت حقوق و مزایا درخواست مرخصی نماید. در این حالت بر اساس ماده 16 قانون کار قرداد فرد در طول مدت مرخصی به صورت تعلیق در می آید.

مرخصی زایمان :

بر اساس ماده 76 قانون کار، کارگران زن دارای 120 روز مرخصی بارداری و زایمان می باشند  که 14 روز به این مدت زمان برای زایمان اضافه می شود.

مرخصی استعلاجی :

یکی دیگر از انواع مرخصی ها، مرخصی استعلاجی می باشد. برای استفاده از این نوع مرخصی نیاز به تائید پزشک معتمد می باشد و برگه مرخصی استعلاجی تائید شده توسط پزشک 24 ساعت قبل باید به مسئول مربوطه به منظور ثبت در کارت مرخصی و سوابق کاری کارگر ارائه شود. لازم بذکر است طول مدت مرخصی استعلاجی از کارکرد ماهیانه فرد کسر می شود و فرد برای دریافت غرامت باید به مراکز خدمات سازمان تامین اجتماعی مراجعه نماید.

مرخصی استحقاقی:

  • در صورت بیماری کارمند ( لازم بذکر می باشد که گواهی پزشک معالج باید به تائید سازمان تامین اجتماعی رسیده باشد)
  • در صورت احضار فرد توسط مراجع قضائی و قانونی ( نیاز به ارائه گواهی مراجعه قانونی می باشد)
  • تولد فرزند حداکثر به مدت دو روز
  • فوت پدر، مادر، همسر و فرزندان با احتساب مرخصی مذکور در ماده ۷۳ قانون کار بند (ب) جمعأ حداکثر به مدت یک هفته
  • فوت برادر و یا خواهر حداکثر تا چهار روز

مرخصی حج در قانون کار:

مطابق با ماده 67 قانون کار، هر کارگر حق دارد در طول مدت کاری خود، تنها یکبار به منظور ادای فریضه حج واجب ( تمتع) به مدت یک ماه مرخصی استحقاقی بگیرد. در صورتی که کارگر دارای 30 روز مرخصی استحقاقی ذخیره باشد می تواند از این مرخصی استفاده کند و در صورت اینصورت باید از مرخصی 30 روزه حج به صورت بدون حقوق استفاده نماید.

مرخصی بین تعطیلی:

یکی از اصطلاحاتی که جدیدا وارد قوانین مرخصی شده است، مرخصی بین التعطیلی می باشد. در صورتی که در بین چندین روز تعطیلی پشت سرهم، یک روز کاری باشد و فرد بخواهد آن روز را مرخصی بگیرد، جزو مرخصی استحقاقی وی محسوب می شود و از آن کسر می‌گردد. این حالت در اصطلاح قانون مرخصی بین التعطیلی نامیده می شود.

مرخصی ازدواج:

مرخصی ازدواج با مرخصی استحقاقی کاملا متفاوت است و بطورجداگانه نیزمحاسبه می شود. مطابق با ماده 73 قانون اداره کار، هر فرد که مشمول قانون اداره کار می باشد، در صورت ازدواج دائم از سه روز مرخصی با حقوق بهرمند مب شود. توجه داشته باشید که مرخصی ازدواج نیز به مانند مرخصی فوت به صورت جداگانه حساب شده و به هیچ عنوان شامل مرخصی استحقاقی نمی باشد. ضمناً طبق ماده ۷۳ قانون کار، زمان استفاده از این مرخصی‌ها همزمان با فوت همسر، پدر، مادر و فرزندان و یا ازدواج دائم بوده و نمی‌توانید هر کدام را به زمانی دیگر منتقل کنید تا از آن استفاده کنید.

مرخصی ساعتی:

مرخصی ساعتی که فرد می تواند از آن برای انجام کارهای ضروری روزانه استفاده نماید، به عنوان بخشی از مرخصی استحقاقی بوده و از آن کسر می گردد. میزان مرخصی ساعتی، بسته به نوع سازمان  می تواند از 2 الی 6 ساعت متفاوت باشد. توجه داشته باشید در صورتی که مجموع مرخصی های ساعتی از کل مرخصی استحقاقی در طول ماه بیشتر شود در واثع حکم مرخصی بدون حقوق را داشته و به نوعی کسر کار محسوب می شود و کارفرما این اختیار را دارد تا برای آن ساعت بیمه پرداخت نکند.

طبق ماده ۷۰ قانون کار، مرخصی کمتر از یک روز کار جزو مرخصی استحقاقی منظور می‌‌شود. در برخی ادارات و سازمان‌ها عنوان «مرخصی کمتر از دو ساعت و سه ساعت» برای انجام کار‌های ضروری کارگران تعریف شده که بیش از آن، مرخصی یک روز کامل محاسبه می‌‌شود.

جریمه غیبت در قانون کار چیست؟

برای تمام پرسنل باغیبت غیر موجه در قانون کار یکسری تنبیهات در نظر گرفته شده است که با تکرار آن تا 4 نوبت برای هر نوبت تنبیه جداگانه در نظر گرفته شده است.

نوبت اول: عدم پرداخت مزد و مزایای جنبی مدت غیبت و تعطیلي هفتگي به نسبت روزهاي غيبت بعلاوه اخطار کتبي با درج در پرونده .

نوبت دوم: عدم پرداخت مزد و مزایای جنبی مدت غیبت و تعطیلي هفتگي به نسبت روزهاي غيبت بعلاوه توبيخ کتبي با درج در پرونده .

نوبت سوم: عدم پرداخت مزد و مزایای جنبی مدت غیبت و تعطیلي هفتگي به نسبت روزهاي غيبت بعلاوه توبيخ کتبي با درج در پرونده کميته تصميمات لازم را تا حد اخراج در مورد کارگر با توجه به ماده ۲۷ قانون کار خواهد گرفت .

نوبت چهارم: پیشنهاد اخراج به مدیریت

برای جلوگیری از هرگونه تنبیه و جریمه در صورت بروز تخلفات بالا میتوانیم با بررسی شرایط پرسنل شیفت های کاری مناسبی برای آنها تعریف کنیم تا از هرگونه تاخیر و تعجیل و غیبت های زیاد جلوگیری شود به عنوان مثال اگر در مجموعه خود از دستگاه های حضور و غیاب برای کنترل تردد پرسنل استفاده میکنید باید با استفاده از قابلیت تعریف شیفت ثابت شناور برای پرسنل در نرم افزار حضور و غیاب، تا حد زیادی این مشکلات را کاهش داد.

نحوه محاسبه جریمه غیبت و تأخیر پرسنل

فرمول محاسبه کسرکار در ماه

همانطور که گفتیم طبق قانون اداره کار هرگونه تاخیر در ورود و تعجیل در خروج کسر کار محسوب می شود. شما می توانید برای محاسبه کسر کار از فرمول زیر استفاده کنید.

 کسرکار ماه*(2*220/حقوق پایه در حکم)

تنبیهات تخلفات مربوط به تاخیر ورود و تعجیل خروج غیر موجه :

نوبت اول : عدم پرداخت مزد و مزایای جنبی قانونی به ازای مدت تاخير و يا تعجيل بعلاوه اخطار شفاهي .

نوبت دوم : عدم پرداخت مزد و مزایای جنبی قانونی به ازای مدت تاخير و يا تعجيل بعلاوه اخطار کتبي با درج در پرونده .

نوبت سوم : عدم پرداخت مزد و مزایای جنبی به ازای مدت تاخیر يا تعجيل بعلاوه توبيخ کتبي با درج در پرونده .

نوبت چهارم : پیشنهاد اخراج به مدیریت با توجه به ماده ۲۷ قانون کار .

 

44 پاسخ

    1. سلام دوست عزیز
      شما در دوره بیماری کرونا از مرخصی استحقاقی برخوردار هستید
      به پیج اینستاگرام نانوتایم مراجعه کنید یکی از هایلات ها در این رابطه مطلب جامعی نوشتیم.

      1. سلام.آیا این درسته که درقانون کار به ازای یک روز غیبت،دو روز از حقوقم کم کنند!!!؟ممنون توضیح بدید

  1. من در یک کاری یک روز غیبت و ساعت کاری اونم در صبح ها شایذ 15 روز دیررسبدن در سرکار از یک ربع تا نیم ساعت و درماه یک روزم کامل اضاصه کاری داشتم مدیریت حقوق من را به جای 3400 برام 2300 ریخته میگه بخاطرت اخیر و غیبت که داشتی 1100م کم کرده آیا درسته

    1. سلام دوست عزیز
      با توجه به اینکه برخی از شرکت ها بیس اولیه محاسبه حقوق و دستمزد خود را پر شدن 220 ساعت پر شود، احتمال زیاد ساعات اضافه کاری شما به جبران روز نبود شما و پر شدن 220 ساعت کاری می باشد. و به دلیل اینکه شما غیبت داشته اید و به عنوان مرخصی محسوب نمی شود ، آن روز کاری به مانند مرخصی 40 درصد کسر حقوق خواهید داشت. در صورتی که تردد های ثبت شده در دستگاه حضور غیاب تاخیری بیشتر از حد مجاز شرکت باشد، کارفما می تواند بر اساس قوانین که تصویب نموده این جریمه را دوبرابر در نظر بگیرد.

  2. سلام، من تو یه مرکز طب کار کار میکنم که به اجبار سه روز در ماه آف هستیم و در این سه روز هیچ ترددی در دستگاه حضور و غیاب برای ما ثبت نمی شود و کسری کار میخوریم. میخوام بدونم به ازای هر روز چقدر کسری کار میخورم؟ مبلغی؟ این مبلغ از کل حق و مزایا کسر میشه یا فقط از پایه حقوق؟

    1. سلام دوست عزیز… بر اساس قوانین اداره کار، نحوه محاسبه کسر کار مشابه با اضافه کار شما می باشد. یعنی میزان ساعات کار موظفی در آن روز ضریب 40% خواهد داشت.

  3. با سلام
    من یه شرکت خصوصی کار میکنم که احساس کردم به بیماری کرونا مبتلا شدم برای تست دادم بعد دو روز جواب تست اومد مثبت بود دکتر ۱۴ روز مرخصی نوشت برام و بعد ۱۴ روز من تست دادم بعد سه روز جواب اومدمنفی بودم بعد رفتم بیمه برا تایید استراحت پزشکی که گفتن پزشک معتمد امروز نمیاد فرداشم رفتم باز گفتن فردا میاد حالا بل این حساب من ۸ روز تو غیبتم چند روز کسری کار میزنن ممنون اگه جواب بدین

    1. 14 روز استراحت شما که بر اساس مرخصی استعلاجی شما محسوب شده در رابطه با 8 روز دیگر هم اگر مرخصی طلبکار بوده باشید از مرخصی های شما کسر می شود. در غیر اینصورت بر اساس چهارچوب های شرکت شما به صورت کسر حقوق یا مرخصی بدون حقوق در نظر گرفته می شود.

  4. با سلام
    من در شرکت توزیع برق به صورت نیروی شرکتی مشغول به کار هستم و رییس بخشی که من در اونجا کار میکنم برای مرخصی استحقاقی دادن بشدت سختگیر هستن و بندرت مرخصی میدن و من گاهی پیش میاد بخاطر اینکه مرخصی نمیدن در ماه یک روز غیبت میکنم.حالا با توجه به اینکه کلی مرخصی طلب دارم این غیبت برای بنده چجوری محسوب میشه؟چه تاثیری بر روی بیمه بنده داره؟

    1. سلام مونا عزیز. با توجه به قوانین اداره کار شما در ماه بسته به ساعت کاری تعداد روز و ساعت مشخصی مرخصی مجاز دارید. بنابراین اگر در ماه از مرخصی خود استفاده نکرده اید و درخواست مرخصی داشته و در محل کار خود حضور نداشته باشید غیبت محسوب نمی شود و در سابقه بیمه شما هیچ تاثیری ندارد.

  5. سلام و خسته نباشید.
    من توی شرکتی کار میکنم که مزد روزای تعطیل رو تقریبا دوبرابر قانون کار برامون حساب میکنه و اون یک برابر اضافی رو دوباره به اسم کسر کار از حقوقمون کم میکنه و توی فیش حقوقی همیشه کسر کار داریم. خواستم بپرسم این کار به چه دلیلی هست چون هیچ توضیحی نمیدن. یعنی ساعت کاری روزای تعطیل رو دو برابر حساب کنن ولی همونو به اسم کسر کار کم میکنن. عملا پول اضافه ای بهمون ندادن ولی ما کسر کار خوردیم

    1. سلام دوست عزیز، باید بررسی شود ایا شما دارای دیر آمدگی، تعجیل یا تاخیر و حتی مرخصی بیشتر از میزان موجه نداشته باشید.

      1. سلام ممنون از پاسختون. نه هیچکدوم رو ندارم. اینکه مزد روزای تعطیل رو دوبرابر حساب کنن و مجدد برای همه کسر کنن جزو قواعد محاسبه حقوق شرکته. یعنی روز تعطیل که طبق قانونشون 1.6 برابر روز عادی هست برامون 2.6 برابر حساب میشع ولی اون 1 برابر دوباره به اسم کسر کار کم میکنن در صورتی که میتونستن از اول همون 1.6 برابر حساب کنن. مثل اینه که روی خالص دریافتی هر نیرو یک میلیون بدون هیچ دلیلی اضافه کنن ولی همون مقدار و به اسم کسر کار دوباره کم کنن. و توضیحی هم نمیدن. خواستم ببینم از لحاظ قانونی نفعی براشون داره یا نه. ممنون

        1. سلام بعله براشون نفع داره با این کار فیش شمارو مبلغش رو میبرن بالا که توی دارایی هزینه هاشون بره بالا و مالیات کم تری بدن
          از اون طرف کسر کار میزنن و پول کم تری همون که حق شماست رو بهتون میدن
          یک جوری دارن

  6. سلام من تو یه شرکت خصوصی کار میکنم با توجه به اینکه مرخصی نرفتم تاخیر در ساعات ورودم رو نمیشه از مرخصی کم کرد و اینکه
    یک دقیقه ضربدر سه و پاسخ ضربدر 16 محاسبه قانونی است؟؟

    1. در صورت داشتن تاخیر بدون هماهنگی نمی توان جز مرخصی محاسبه کرد. اگر کاهش حضور در کارگاه منجر به کاهش ساعات کار از میزان موظفی شود، در این حالت کسر کار محسوب شده و کارفرما می تواند از حقوق و مزایای کارگر به میزان کسری کم نماید. اصولا ضریب محاسبه کسری کار در آیین نامه انضباطی هر شرکت تعیین می گردد .

  7. سلام شرکت ما مقرر کردهدهر پرسنل مجاز هست ماهانه دو روز به مرخصی برود و هرکس بیش از دو روز رفت مرخصی بدون حقوق براش در نظر گرفته میشه میخواستم بدونم به تمام روزهایی که مرخصی بدون حقوق رفتیم عیدی و سنوات تعلق میگیره؟
    مثلا آذر ماه چهار روز مرخصی رفته باشم دو روزش که مرخصی خودم هست اون دو روز مرخصی بدون حقوق هست حالا موقع تسویه برای آذر ماه سی روز عیدی و سنوات دریافت میکنم یا بیست و هشت روز

    1. سلام دوست عزیز
      اولین نکته در مورد مرخصی بدون حقوق بر اساس توافقات با کارفرما است، اما در حالت کلی به ازای دو روز مرخصی اضافه هیچ گونه حق و حقوقی از لحاظ سنوات و عیدی به شما تعلق نمی گیرد.

  8. با سلام. من ٢ سال دوره طرح در اداره دولتي ميگذرونم و يك ماه مرخصي طلب دارم. مديريت اجازه مرخصي نميده و ميخواستم بدونم در صورت غيبت ميتونن منو به تخلفات ارجاع بدن ؟ چه اتفاقي ميافته

  9. سلام و خسته نباشید
    سوالی از خدمتتن داشتم
    آیا کسری کار میتواند از حق بیمه کم شود؟؟

    در جایی که کار میکنم گفتند که کسری کار هم از حقوق و هم از بیمه کم میشه، آیا همچین مسئله ای در قانون کار وجود داره؟؟

  10. سلام یه سوال دارم از خدمتتون لطفا راهنمایی بفرمایید. سال گذشته بخاطر شرایط بازار شرکت در مقاطعی مرخصی اجباری میفرستاد. برای همین در پایان سال همه مرخصی منفی داشتند. حالا سوال اینجاست که فرمول محاسبه سنوات با وجود داشتن مرخصی منفی مثلا 15 روز چطور میشه؟ آیا باید اون 15 روز رو از 365 روز کم کرد و در مزد پایه ضرب کرد و بر 365 تقسیم کرد؟ الان شرکت اون 15 روز رو از مبلغ سنوات که یکماه پایه حقوق هست کسر کرده و تقریبا نصف پایه بهمون پرداخت کرده!!!

    1. سلام دوست عزیز، به طور قانونی به صورتی که گفته شده محاسبه می‌شود ادر صورت تمایل کارفرما می تواند مرخصی اجباری را کسر نکند

  11. سلام من در یک شرکت خصوصی کار میکنم که ساعت کاریمون ۷ ساعت در روزه و پنجشنبه هم ۶ ساعت و نیم ساعت کاریه الان یک روز مرخصی من هزینش چقدر میشه که کسر از حقوق بخوره؟

  12. نحوه محاسبه جریمه غیبت و تأخیر پرسنل
    فرمول محاسبه کسرکار در ماه
    همانطور که گفتیم طبق قانون اداره کار هرگونه تاخیر در ورود و تعجیل در خروج کسر کار محسوب می شود. شما می توانید برای محاسبه کسر کار از فرمول زیر استفاده کنید.

    کسرکار ماه*(2*220/حقوق پایه در حکم)
    منظور از 220 و 2 چيست؟

  13. خیلی از مسائلی که نوشتید درست نیست
    برای مثال محاسبه کسر کار در اکثر شرکت ها 220 استفاده نمی شود و 192 استفاده می شود.یا مرخصی استعلاجی در اکثر ادارات تا 3 روز را شرکت حساب می کند که جزء استحقاقی نیست.
    لطفا پس از اطلاع از مسائل، آن ها را درست و کامل بیان کنید

    1. میلاد عزیز ممنونم از نظر شما. موارد نوشته شده بسته به سیاست کاری شرکت ها متفاوت است.

      1. سلام وقت بخیر
        من در شرکتی کار میکنم و درخواست مرخصی کردم به صورت غیر حضوری ولی رد شد ، و من نرفتم سر کار
        آیا اون روز غیبت حساب میشه؟ و اگه بله چقدر یا چند روز از من کم میشه ؟

        1. در صورتی که از حق مرخصی خودتون استفاده کرده باشید غیبت محسوب میشه و بسته به قوانین شرکت میتونه شامل کسر کار بشه

  14. سلام من توی یک کارخانه ای مشغول به کار هستم توی خرداد ماه طبق جدول روزههای کاری به جای اینکه 25 روز کار کنم به دلایلی بعضی روزها رو کار نکردم و 19 روز کارکرد منه حقوقم هم طبق قانون کاره میخوام بدونم آیا نباید 2.5 روزش رو مرخصی برام لحاظ کنند؟ چون با هماهنگی بوده
    بهم میگن چون تو ماه کامل نیومدی برای همین فقط یک روزش رو ما مرخصی با حقوق لحاظ میکنیم ایا حرفشون درسته؟

  15. سلام وقت بخیر من ۳ روز کسر کار داشتم منتی برای ماه های قبل بوده این کسر کار در ماه های بعدی از من کم شده و بیمه رد نشده برای ۳ روز .. آیا این کار قانونی هست؟؟ این ۳ روز هم بخاطر خود شرکت بوده ک مرخصی اجباری میفرستادن چون مواد اولیه نداشت

  16. سلام اگه زمان حضور کارگر در کارخانه بجای ساعت۷ ساعت۷:۱۵باشد آیا کارفرما مجاز است این ی ربع زمان را ضرب در دو کرده یعنی نیم ساعت در نظر بگیرد و ب اندازه ان نیم ساعت هم از حقوق کارگر و هم از بیمه کسر نماید؟؟

  17. باسلام و احترام .
    بنده از سال ۸۴ بطوری متوالی در یک کارخانه ک مشمول سختی کار نیز میباشد ، با حدود تقریبی ۱۸ سال و ۱۰ ماه سابقه خدمت دارم .
    در طی این مدت از سالها حدودآ ۵ یا ۶ روز غیبت دارم ، ک البته ۴ روز آن را با در دست داشتن گواهی پزشکی غیبت حساب کردن و گفتن قوانین ما به این صورت ته که هست . بهرحال ، خواستم بدونم این ۵،۶ روز غیبتی ک بیمه از طرف کارفرما ،در سیستم تامین اجتماعی رد نشده است در هنگام بازنشستگی چگونه محاسبه خواهد شد ؟

    باتشکر

  18. با توجه به ۲۹ روز بودن اسفند ماه آیا ملاک کارکرد موظفی می‌بایست در نرم افزار ۱۷۶ ساعت ثبت شود و مازاد آن اضافه کاری پرداخت گردد؟؟و یا همان ملاک ماه های ۳۰ روزه ثبت گردد؟

  19. با سلام و خسته نباشید
    آیا این مورد صحیح است که
    ” اگر فردی در طول دوران کاری خود (30سال) بیش از 1 ماه غیبت غیرموجه داشته باشد باید 34 سال کار کند؟ ”
    ممنون

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *