جستجو کردن

معرفی مهمترین روش‌های مدیریتی برای مدیران تازه کار

فهرست مطالب

منظور از سبک مدیریت چیست و چه اهمیتی دارد؟

مدیریت و توسعه منابع انسانی از حساس ترین جنبه های هر کسب و کار محسوب شده و نیاز به کارگیری شیوه های نوین در مدیریت از اهمیت بسزایی برخوردار است. نظارت و مدیریت بر عملکرد پرسنل از مهمترین وظایف مدیران هر سازمانی است، اما تنها بکارگیری راه حل‌های مدیریتی مطابق با توانایی های کارکنان و ظرفیت سازمان است که می‌تواند منجر به اثربخشی بیشتر و ارتقا تیم گردد. همواره پیداکردن مناسب ترین شیوه مدیریتی برای مدیران تازه کار همراه با آزمون و خطا بوده و این امر عادی و اجتناب ناپذیر است.

به عناون یک مدیر تازه‌کار هرگز از آزمون و خطا برای رسیدن به بهترین شیوه مدیریتی نترسید، هرچند در این مسیر می‌توانید از آموزه ها و تجربیات افراد موفق استفاده کنید اما شکست در این مسیر در نهایت منجر به یادگیری و انتخاب گزینه های دیگر خواهد شد. انتخاب بهترین شیوه برای مدیریت یک گروه و مجموعه کاری به عوامل مختلفی وابسته است که مهمترین آن استراتژی مدیریتی و اهداف سازمان است. در ادامه قصد داریم به معرفی و بررسی مزایا و معایب چندین روش مدیریتی مناسب برای مدیران تازه کار بپردازیم.

 

۱۲ نکته طلایی در مدیریت منابع انسانی برای مدیران تازه‌کار

کارآمدترین سبک‌های مدیریتی برای مدیران تازه کار:

مدیریت به شیوه منتورینگ

در این شیوه مدیریتی برای اعضا تیم منتورهایی در نظر گرفته شده تا با شناخت نقاط ضعف و قوت پرسنل، بتوانند آنها را در حرکت در مسیر اهداف سازمان هدایت کنند. در این شیوه مدیریتی هریک از اعضا به طور مستقل از سایرین در حال پیش بردن کار مشخصی هستند. شیوه مدیریت منتورینگ به منظور افزایش هر چه بیشتر مهارت های یک تیم توصیه می‌شود. منتور نه تنها در فرآیند‌های مربوط به کار درگیر شده و بلکه در زمان نیاز اوضاع را تحت کنترل و نظارت دارد. در صورتی که  منتور در تمامی فرآیندها تخصص کافی نداشته، موظف به معرفی افراد متخصص مرتیط درزمینه کاری مرتبط است. به عنوان مثال در امور مالی و حقوقی شرکت‌ها احتمال زیاد منتور توانایی کار کردن با نرم افزار حضور غیاب یا نرم افزار حقوق و دستمزد را نداشته و می‌تواند افراد موثر در این مسیر را معرفی کند.

مدیریت مشارکتی

از کارآمد ترین و به روزترین شیوه های مدیریتی می‌توان به مدیریت مشارکتی اشاره کرد.  ایده اصلی  این نوع  مدیریت، مطابق با جمع بندی پیشنهادات و ایده های اعضای گروه است. این روش  نه تنها مغایر با مدیریت تحکمی و دیکتاتوری بوده بلکه منجر به نواوری و بروز استعداد های اعضای تیم می‌گردد. این روش مدیریتی که زیر مجموعه مدیریت دموکرات است در مواردی که کارمندان در زمینه کاری خود متخصص بوده و مدیر به اطلاعات آنها نیاز دارد پیشنهاد می‌شود. در این حالت به دلیل متخصص بودن افراد و عدم وابستگی شدید انجام امور به سایر پرسنل، حتی مسئله حضور و عدم حضور پرسنل زیاد پر رنگ نیست. در این موارد در مجموعه ها از روش‌های تعریف شیفت شناور در نرم افزار کنترل تردد آنها وجود خواهد داشت.

مدیریت شتابده

در این شیوه مدیریتی رقابت میان اعضای گروه بالا بوده زیرا مدیر تنها نقش تعیین وظایف را دارد واعضای تیم در نحوه انجام آن آزدانه میتوانند عمل کنند. مدیریت شتابده برای انجام اهداف کوتاه مدت در زمان مشخص پیشنهاد می‌شود. این سبک مدیریتی به عنوان یک محرک قوی برای پیشبرد اهداف تیم‌هایی است که از حداکثر قدرت خود استفاده نمی‌کنند اما هرگز برای اهداف بلند مدت توصیه نمی‌شود زیرا منجر به فرسودگی شغلی کارکنان خواهد شد.

مدیریت شبکه ای مهارت‌های ضروری برای مدیران تازه‌کار

مدیریت شبکه ای

در مواردی که یک سازمان یا مجموعه کاری از چندین بخش تشکیل شده که هر بخش دارای مسئول یا مدیر مجزا است از روش مدیریت شبکه‌ای استفاده می‌شود. مدیر کل مجموعه با برگزاری جلسات در فواصل زمانی منظم به کنترل اوضاع و عملکرد پرسنل می‌پردازد. در مدیریت شبکه‌ای به دلیل وابسته بودن کارمندان به یکدیگر در انجام امورف ارتباط بین کارمندان برای پیشبرد کارها اهمیت بسزایی دارد. این وابستگی در انجام امور باید به طرز صحیح مدیریت شود، به عنوان مثال اگر تردد پرسنل در محل کار با نظم همراه نبوده می‌تواند به طرز چشمگیری در روال کار تاثیر منفی گذارد. بنابراین استفاده از ابزارها و نرم افزار های برنامه ریزی از جمله ترلو و اسلک در کنار دستگاه کنترل تردد به منظور هم افزایی هر چه بیشتر میان اعضای تیم پیشنهاد می‌شود.

مدیریت تحکمی (دیکتاتوری، استبدادی)

در مدیریت تحکمی یا مدیریت سنتی تمامی تسک ها از بالا به کارکنان دیکته شده و کارمندان اجازه هیچگونه دخالتی در نحوه انجام کارها نخواهند داشت. این سبک مدیریت برای مدیران بدون تجربه بخصوص در مواقعی که تیم با بحران روبه رو شده وهرگونه اقدام برای نجات تیم حیاتی است توصیه می‌شود.  بکارگیری مدیریت بحرانی برای طولانی مدت بی فایده است و مغایر با شیوه های مدیریتی امروزی و کارمند محور است .

مدیریت متقاعد کننده

در این سبک علاوه بر دیکته وظایف به کارمندان، یک دلیل متقاعد کننده توسط مدیر ارائه شده تا علاوه بر افزایش حس اعتماد و دوستی میان مدیر و کارمند، کارها به دلخواه مدیر جلو رود. مدیریت متقاعد کننده به نوعی زیرمجموعه مدیریت تحکمی محسوب می‌شود. در این روش مدیریتی هیچگونه پیشرفتی برای کارمندان وجود نداشته و توجیه آنها برای انجام وظایف محول شده تنها حس مربوط به دستوری و اجباری بودن کارها و تنش های کاری بین مدیر و کارمند را کم می‌کند.

مطالعه مقاله  مهمترین ویژگی‌های مدیر موفق را به شما پیشنهاد می‌کنیم.

مدیریت پدرانه

در این سبک، مدیر با توجه به تخصص هر کدام از پرسنل بهترین پیشنهاد متناسب با منافع سازمان و کارمندان را ارائه می‌کند. در مدیریت پدرانه، کارکنان حق اظهارنظر نداشته اما  اطمینان خاطر از بهترین تصممیم‌گیری از سوی مدیر را دارند. هرچند این روش باعث افزایش آرامش و اطمینان خاطر کارمندان از برقراری عدالت و پیشرفت آنها به دلیل جو روانی خوب خواهد شد اما در بسیاری از مواقع حس عدم بلوغ به دلیل تصمیم گیری های مکرر برای هر کارمند ممکن است آزار دهنده است.

مهمترین نکات مدیریت به شیوه کوچینگ

مدیریت با کوچینگ

کوچینگ از جدیدترین اصطلاحات حوزه مدیریت در سال‌های اخیر است. در این سبک مدیریتی شکست های کوتاه مدت اهمیتی نداشته و تمرکز بر روی اهداف بلند مدت و ارتقاء تیم در زمینه تخصصی خود است. در این روش افراد تنها روی فرآیندهایی که علاقه دارند محدود شده و در سازمان همان کار را انجام می‌دهند. این امر باعث افزایش حس ارزشمندی در کارمندان شده و باعث افزایش بهره وری سازمانی می‌شود. تفاوت مدیریت کوچینگ و منتورینگ از جنس فعالیت آنهاست. مدیریت منتورینگ بیشتر جنبه توصیه و راهنمایی و دستور دارد در حالی که کوچینگ،  بدون مداخله مستقیم، نقش سهیل‌گر را ایفا می‌کند.

برای مشاهده لیست قیمت دستگاه حضور و غیاب کلیک کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *