جستجو کردن

معرفی انواع پورت دستگاه حضور و غیاب

فهرست مطالب

انواع پورت موجود بر روی دستگاه حضور و غیاب

اگر در مجموعه کاری خود از دستگاه کنترل تردد برای ثبت تردد ها و حضور غیاب پرسنل خود استفاده می کنید، آیا پورت های موجود بر روی دستگاه حضور غیاب را می شناسید؟ آیا تا به حال به پورت های تعبیه شده بر روی دستگاه حضور غیاب خود توجه کرده اید؟ آیا می دانید این پورت ها به چه منظور در نظر گرفته شده است و هر پورت به چه منظور می باشد؟ در ادامه قصد داریم شما را به طور اجمالی با پورت های دستگاه حضور و غیاب آشنا کنیم و کاربرد هر کدام از آنها را به اختصار توضیح دهیم.

یکی از راحت ترین و امن ترین راه هایی ایجاد ارتباط بین دستگاه کنترل تردد با سیستم کامپیوتری استفاده از پورت های تعبیه شده بر روی دستگاه می باشد، هر چند که در برخی از نمونه ها امکان اتصال بدون سیم به صورت Wifi  و بلوتوث نیز در نظر گرفته شده است. اگر نیم نگاهی به پشت دستگاه حضور و غیاب خود داشته باشید چندین پورت بسته به مدل و کارایی دستگاه خود مشاهده  می کنید که در ادامه به شرح آنها خواهیم پرداخت.

کاربرد انواع پورت های دستگاه حضور و غیاب

 

امروزه الگوریتم های زیادی جهت شناسایی اثرانگشت افراد از جمله الگوریتم نمائی و تطابق و…طراحی و پیاده سازی شده است، که قویترین الگوریتم ها، قادر به تشخیص تمام کلاس های اثرانگشت می باشد.

  1. پورت اتصال آداپتور برق به دستگاه 
  2. پورت شبکه (LAN)
  3. پورت یو اس بی(USB)
  4. پورت سریال (RS232 )
  5. پورت اکسس کنترل access control

 

پورت اتصال آداپتور برق به دستگاه حضور و غیاب

یکی از مهمترین پورت های موجود بر روی دستگاه کنترل تردد خواه دستگاه حضور غیاب تشخیص چهره یا دستگاه حضور غیاب اثر انگشتی، پورت اتصال آداپتور برق می باشد. هر چند برخی از دستگاه ها امکان استفاده از باطری یا اتصال به UPS را داشته اما استفاده از این موارد مقطعی می باشند و همواره نیاز به یک آداپتور برق است.

برای مشاهده لیست انواع دستگاه حضور غیاب اثر انگشتی  کلیک کنید.

پورت شبکه (LAN)

یکی از مهمترین و پر کاربردترین پورت های روی دستگاه حضور و غیاب، پورت شبکه می باشد که به منظور برقراری ارتباط بین دستگاه و سیستم کامپیوتری می باشد. به این منظور شما نیاز به یک کابل شبکه برای اتصال دستگاه با سیستم کامپیوتری دارید و از این پورت بیشتر به منظور تخلیه اطلاعات دستگاه حضور و غیاب مورد استفاده قرار می گیرد. به منظور شناسایی دستگاه در شبکه نیاز به ست کردن IP می باشد که به این منظور مطالعه مقاله آموزش نصب و راه اندازی دستگاه حضور و غیاب موجود در سایت را مطالعه نمائید.

 

پورت یو اس بی(USB)

یکی دیگر از پورت های پر کاربرد بر روی دستگاه کنترل تردد، پورت usb می باشد که بیشتر به منظور تخلیه اطلاعات از دستگاه به منظور بارگذاری در نرم افزار حضور و غیاب می باشد. این پورت در مواقعی که فاصله بین دستگاه حضور و غیاب با سیستم کامپیوتری زیاد می باشد بسیار کاربرد دارد. به این منظور شما تنها نیاز به یک فلش مموری داشته که براحتی با اتصال به دستگاه می توانید از طریق گزینه های موجود در منوی دستگاه، از تردد های ثبت شده در دستگاه خروجی گرفته و به نرم افزار منتقل نمائید.

مطالعه مقاله ” اکسس کنترل چیست؟ ” به شما پیشنهاد می کنیم.

معرفی انواع پورت دستگاه کنترل تردد

پورت سریال RS232

یکی از پرکاربردترین و البته قدیمی ترین پورت های مورد استفاده برای برقراری ارتباط بین دستگاه حضور غیاب و دستگاه کامپیوتر پورت سریال (Com Port) می باشد. به منظور برقراری ارتباط بین دستگاه و سیستم کامپیوتر، نیاز به یک کابل 2 زوج که دارای حداکثر طول 30 متر می باشد. توجه داشته باشید این شیوه اتصال مناسب فاصله های طولانی نیست. به منظور برقراری ارتباط بین پورت دستگاه و سیستم کامپیوتری باید ارتباط بین پورت 2 کامپیوتر و پروت شماره 3 دستگاه برقرار شود.

 

پورت access control

بر روی برخی از دستگاه های حضور غیاب، پورت اکسس کنترل وجود دارد که با استفاده از این پورت می توان دسترسی به قسمت های خاصی از یک ساختمان را محدود و با شرایط خاصی تعریف کرد. در واقع پورت اکسس کنترل به شما امکان اعمال محدودیت های بیشتری را می دهد. برخی از دستگاه های حضور غیاب دارای پورت اکسس کنترل فول ( دستگاه حضور غیاب اثر انگشتی NANO Slim 110) و برخی نیمه اکسس کنترل می باشند ( دستگاه کنترل تشخیص چهره MB200 Silver ). اگر مایل می باشید اطلاعات بیشتری در رابطه با این تکنولوژی بدست بیاورید به شما مطالعه مقاله اکسس کنترل چیست موجود در سایت را پیشنهاد می کنیم.

پرکاربردترین پورت ها در دستگاه های حضور و غیاب کدامند؟

با توجه به توضیحات فوق به نظر می رسد در حال حاضر مهمترین و پر کاربردترین پورت های دستگاه حضور غیاب به غیر از پورت آداپتور برق، پورت USB، پورت شبکه و پورت اکسس کنترل است.

کاربرد پورت های دستگاه حضور و غیاب چیست؟

یکی از مهمترین کاربرد های پورت های تعبیه شده بر روی دستگاه حضور غیاب، انتقال فایل داده های تردد پرسنل و همچنین تنظیمات دستگاه به  نرم افزار حضور غیاب و دستگاه جدید می باشد. در برخی موارد نیاز می باشد داده های مربوط به اطلاعات افراد ( اثر انگشت، چهره، شماره کارت و….) را از یک دستگاه به دستگاه دیگر منتقل نمائیم که به منظور خروجی گرفتن و انتقال به دستگاه جدید معمولا پورت شبکه یا USB استفاده می شود.

شواهد حاکی می باشد مهمترین و پرکاربرد ترین پورت ها در دستگاه کنترل تردد، پورت شبکه و USB می باشد. هر چند در سال های اخیر و با روی کار آمدن تکنولوژی WIFI، انتقال اطلاعات به صورت وایرلس و قابلیت های کلود از محبوبیت ویژه ی برخوردار شده است. همانطور که انتظار می رود استفاده از پورت های سریال نسبت به سایر پورت ها از محبوبیت کمتری برخوردار بوده و در بسیاری از دستگاه های این پورت جایگاهی ندارد.

مهمترین دلایل استفاده از دستگاه کنترل تردد

نظارت و مدیریت بر تردد پرسنل، یکی از مهمترین نیازهای هر مجموعه کاری می باشد. نیاز به ثبت دقیق زمان تردد و محاسبه دقیق حقوق و دستمزد علاوه بر ایجاد اعتماد دو طرفه بین پرسنل و مدیران می تواند به مدیریت و کاهش هزینه های سازمانی کمک بسزایی داشته باشد. بنابراین استفاده از یک سیستم کنترل تردد با امکان تعریف انواع شیفت کاری، به شما این امکان را می دهد علاوه بر ثبت دقیق ساعات حضور و غیاب کارمندان میزان تاخیر، تعجیل و اضافه کاری را به درستی تشخیص داد.

در بسیاری از موارد خرید دستگاه کنترل تردد را امری غیر ضروری و هزینه ساز می داند، این در حالی می باشد که تحقیقات ثابت کرده که استفاده از این دستگاه به نسبت شیوه های سنتی ثبت تردد به صورت دستی می تواند در درازمدت به طور چشمگیری در کاهش هزینه های سازمانی نقش بسزایی داشته باشد. شاید بتوان گفت در کنار کاهش هزینه ها و کاهش درصد خطای محاسبه زمان کاری، ایجاد شفافیت بین کارفرما و پرسنل از مهمترین مزیت های استفاده از دستگاه حضور و غیاب می باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *