جستجو کردن

اکسس کنترل چیست؟ کاربرد Access Control در دستگاه های حضور و غیاب

فهرست مطالب

اکسس کنترل چیست؟

اکسس کنترل ( ACCESS CONTRO ) یکی از تکنولوژی های نوین که به منظور افزایش امنیت و کنترل هوشمند تردد ها مورد استفاده قرار می گیرد.  با استفاده از اکسس کنترل می توان سطح دسترسی افراد به قسمت های مختلف ساختمان یا حتی دستگاه های مشخصی محدود کرد. با استفاده از این سیستم می توان مشخص کرد چه کسانی با چه سطح دسترسی و حتی در چه بازه زمانی به قسمتی از یک ساختمان یا دستگاه دسترسی داشته باشند. مهمترین مزیت استفاده از اکسس کنترل علاوه بر تعیین سطح دسترسی کاربران، امکان تهیه گزارش های امنیتی برای مدیران در بازه های زمانی مختلف می باشد. اگر در مجموعه کاری خود دستگاه حضور غیاب داشته باشید، احتمال اینکه قابلیت اکسس کنترل نیز داشته باشد وجود دارد.

هدف اصلی اعمال محدودیت بر سطح دسترسی افراد در قسمت های مختلف یک مجموعه، افزایش میزان امنیت و بهره وری سرمایه می باشد. اما چگونه می توان با استفاده از این سیستم سطح دسترسی افراد را مشخص کرد؟ توجه داشته باشید که در هر سیستم کنترل تردد امکان تعیین میزان دسترسی توسط مدیر دستگاه امکان پذیر می باشد که این محدودیت می تواند برای مکان و زمان مشخصی در نظر گرفته شود. به عنوان مثال در بانک ها، دسترسی به قسمت هایی از بانک مثل خزانه برای همه پرسنل امکان پذیر نمی باشد و سطح دسترسی افراد محدود است.

دستگاه اکسس کنترل چیست؟

استفاده از اکسس کنترل (Access Control) در سازمان ها و مراکزی با سطح امنیت بالا که نظارت بر تردد افراد از اهمیت ویژه ای برخوردار می باشد، امری اجتناب ناپذیر می باشد. به عنوان مثال بخش های داخلی آزمایشگاه ها، اتاق های دیتا سنتر و سرور ها، هتل، باشگاه های ورزشی، موزه ها جهت نگه داری اشیا گرانبها و … که با استفاده از اکسس کنترل که از طریق خروجی رله با اتصال به قفل ها مانند قفل مقابل برقی، مگنت و… امکان نظارت بر تردد ها و ورود و خروج را فراهم می آورند.

عمومی ترین حالت استفاده از اکسس کنترل ها را در ترمینال ها، ایستگاه اتوبوس و مترو مشاهده کردید که با استفاده از یک کارت مغناطیسی و سنجش میزان اعتبار شما، امکان دسترسی و استفاده از خدمات مورد نظر را خواهید داشت. با استفاده از اکسس کنترل می توانید با تعیین محدوده زمانی و انجام تنظیمات مجوزهای دسترسی، ساعت ورود و خروج مجاز در هر روز برای افراد مشخص و ثبت نمائید.

نحوه اعتبار سنجی در دستگاه های اکسس کنترل چگونه است ؟

اثر انگشتی:

در این حالت یک نمونه از اثر انگشت فرد در دستگاه ثبت می شود و به این ترتیب فرد با توجه به محدودیت هایی که برای وی در نظر گرفته شده است می تواند دسترسی مشخص شده ای داشته باشد. عملکردی شبیه به دستگاه حضور غیاب اثر انگشتی با این تفاوت که دستگاه حضور غیاب تنها به منظور ثبت تردد ها مورد استفاده قرار می گیرد.

تشخیص چهره و عنبیه:

در واقع استفاده از ویژگی های بیومتریک به منظور احراز هویت در دستگاه های اکسس کنترل به دلیل سطح امنیت بالا بسیار محبوب می باشند. به این ترتیب  تصویر صورت یا الگوی عنبیه فرد بوسیله اکسس کنترل اسکن شده و با داده های داخل دستگاه مقایسه می شود و در صورت تائید اجازه ورود صادر شده و زمان تردد فرد نیز ثبت می شود که به منظور تهیه گزارش های پایان دوره ای بسیار مورد استفاده می باشد. نمونه این حالت احراز هویت را در دستگاه کنترل تردد تشخیص چهره دیده اید.

کارت :

استفاده از کارت های مغناطیسی در دستگاه های اکسس کنترل نیز مرسوم است، البته این موارد بیشتر برای گیت های کنترل تردد در ترمینال ها و ایستگاه های مترو مورد استفاده قرار گرفته و به ندرت در سازمان ها برای تعیین سطح دسترسی استفاده می شود.

استفاده از کد رمز:

در بسیاری از دستگاه های اکسس کنترل، نحوه احراز هویت فرد و صادر شدن اجازه تردد به کمک رمز می باشد. شاید شما نیز در بیمارستان ها یا هتل ها این نمونه ها را دیده باشید. به عنوان مثال برای ورودی آزمایشگاه ها از اکسس کنترل استفاده می شود.

مطالعه این مقاله را به شما پیشنهاد می کنیم:  نحوه محاسبه غیبت و کسری کار بر اساس قوانین اداره کار

موارد استفاده از دستگاه کنترل تردد چیست؟

موارد استفاده از اکسس کنترل

اکسس کنترل در دستگاه حضور غیاب

یکی از موارد استفاده از اکسس کنترل در دستگاه حضور و غیاب می باشد. شاید برای شما نیز این اتفاق افتاده باشد که در حین خرید دستگاه حضور غیاب، فروشنده به شما اعلام کرده که این دستگاه یک اکسس کنترل کامل یا حتی دارای قابلیت نیمه اکسس کنترل می باشد.

بسیاری از دستگاه های کنترل تردد، از جمله دستگاه های حضور غیاب تشخیص چهره، اثر انگشتی و کارتی دارای قابلیت اکسس کنترل می باشند. به جرات می توان گفت قیمت دستگاه حضور غیاب اثر انگشتی با قابلیت اکسس کنترل نسبت به دستگاه بدون این قابلیت بیشتر می باشد. دستگاه Nano Slim 110  نمونه ای از دستگاه کنترل تردد اثر انگشتی با اکسس کنترل کامل می باشد. اگر به پشت این دستگاه نگاهی بیندازید،علاوه بر پورت LAN و محل نصب کابل آداپتور یک پروت دیگر نیز وجود دارد که نشان دهنده اکسس کنترل بودن این دستگاه می باشد. مطالعه مقاله تفاوت دستگاه حضور و غیاب و اکسس کنترل را پیشنهاد می کنیم.

 

اکسس کنترل در گیت های کنترل تردد

به احتمال زیاد شما هم در ترمینال ها و ایستگاه های مترو با گیت های کنترل تردد مواجه شدید. گیت های شیشه ای استگاه مترو، گیت های لوله ای و … که همگی دارای اکسس کنترل می باشند. در ورودی بسیاری از باشگاه های ورزشی نیز از اکسس کنترل استفاده می شود تا افراد ناشناس و افرادی که عضو باشگاه نیستند وارد باشگاه نشوند، در واقع این گیت ها جزئی از سیستم اتوماسیون باشگاهی محسوب می شوند.

به طور خلاصه اگر بخواهیم یک جمع بندی کلی در رابطه با اکسس کنترل داشته باشیم، باید بگوییم اکسس کنترل در واقع جایگزین قفل و کلید برای اجازه دسترسی فرد یا گروه خاصی به یک مکان می باشد. البته ذکر این نکته هم الزامی می باشد که این محدودیت دسترسی می تواند علاوه ر مکان در محدوده زمانی خاصی نیز باشد. در رابطه با احراز هویت در اکسس کنترل یا همان کنترل دسترسی، به سه روش کارت FRID، ویژگی های بیولوژیکی ( اثر انگشت، تشخیص چهره، تشخیص عنبیه و…) و یا داشتن مجوز های از پیش تعیین شده می باشد.

همان طور که در بالاتر اشاره شد دستگاه کنترل تردد اثر انگشتی نانوتایم مدل NANO SLIM 110 دارای قابلیت اکسس کنترل کامل می باشد، اما در برخی از موارد در یک مجموعه کاری تنها به یک دستگاه حضور غیاب با قابلیت اکسس کنترل محدود نیاز می باشد. به این منظور ما دستگاه حضور و غیاب تشخیص چهره نانوتایم مدل MB200 Sliver  را معرفی می کنیم. این دستگاه علاوه بر قابلیت احراز هویت به شیوه اثر انگشت و تشخیص چهره، یک نیمه اکسس کنترل نیز می باشد. در صورت نیاز به اطلاعات بیشتر در رابطه با این دستگاه حتما صفحه محصول آن را مورد مطالعه قرار داده یا در صورت لزوم با همکاران بخش فروش شرکت نانوتایم در تماس باشید.

چگونه بهترین سیستم کنترل دسترسی را انتخاب کنیم؟

  1. شناخت مدل و مکانیسم عملکرد

از اولین مواردی که برای خرید بهترین سیستم کنترل دسترسی باید به آن توجه داشته باشید، مدل دستگاه و مکانیسم عملکرد آن می باشد. هر چند که در کنار این دو، گزینه سیاست استفاده از کنترل دسترسی می تواند به عنوان عامل تاثیر گذار نقش بسزایی داشته باشد. توجه داشته باشید که این سه مولفه منجر به تعیین الزامات سخت افزاری و نرم افزاری مورد نیاز شما می شود.  پیش از هرچیزی باید به طور دقیق مشخص کنید که چگونه می خواهید سطح دسترسی ها را مشخص کنید که بسته به نوع سیاست گذاری سازمان شما برای تعیین سطح دسترسی افراد دارد. در مرحله بعدی شما باید مدل و مکانیسم مورد نظر را انتخاب و در سازمان خود پیاده سازی نمائید.

  1. شناخت نوع سخت افزار مورد نیاز

سخت افزار دسترسی یکی از عوامل مهم در تعیین سطح دسترسی می باشد. در واقع سخت افزار مورد استفاده به کاربران شما این امکان را می دهد تا بتوانند به حریم محافظت شده دسترسی پیدا کنند و از ورود افرا متفرقه جلوگیری شود. به عناون مثال شما از چه مدل درب یا قفل برای محدودیت های دسترسی استفاده می کنید؟ آیا مایل به استفاده از رمز یا سنسور اثر انگشت می باشید؟ حتی ممکن است شما دستگاه کنترل ترددی استفاده کنید که قابلیت تعیین سطح دسترسی را نیز داشته باشد.

انواع سخت افزارها از جمله سنسورهای موجود در انواع دستگاه های کنترل تردد که به جهت شناسایی اثر انگشت، تشخیص چهره وکارت مورد استفاده قرار می گیرد. یا انواع مختلفی ازسخت افزارها و تکنولوژی های دیگر که اطلاعات کاربران  بوسیله آنها تعریف می شود و سطح امنیتی آنها را تعیین می کند. که هر کدام مزایا و معایبی را دارند به عنوان مثال سطح امنیت سنسورهای اثر انگشت بسیار بالاتر از ورود رمز یا کارت می باشد.

  1. سطح امنیت

همانطور که اشاره شد، نوع سخت افزاری که شما انتخاب می کنید در تعیین سطح امنیت تاثیر بسزایی دارد. به عنوان مثال، سیستم کنترل دسترسی مورد نیاز در یک  ساختمان اداری بزرگ با یک کلینیک درمانی کاملا متفاوت است. برای تصمیم گیری درمورد سطح امنیتی نیاز به در نظر گرفتن عوامل مختلفی می باشد که شامل محل کسب و کار شما، میزان امنیت مورد نیاز در محل کار و… می باشد.

 

  1. برند معتبر

یکی از فاکتورهایی که در هنگام خرید دستگاه کنترل دسترسی یا همان اکسس کنترل باید در نظر بگیرید، برند تولید دستگاه می باشد. هر چند که در کنار برند دستگاه، اعتبار شرکت ارائه دهنده دستگاه نیز حائز اهمیت می باشد. زیرا بحث نصب و پشتیبانی از موارد مهمی می باشد که در تجربه استفاده شما از دستگاه نقش بسزایی دارد. شما می توانید از سابقه همکاری برند ها و شرکت های ارائه دهنده نیز به هویت و قابل اعتماد بودن آنها پی ببرید.

مهمترین اختلالات دستگاه اکسس کنترل (کنترل دسترسی) چیست؟

مطمئنا اگر شما هم از دستگاه کنترل دسترسی یا همان  access control استفاده می‌کنید، با مشکلات و اختلالاتی در روند کار با دستگاه مواجه شده اید. در ادامه قصد داریم به مهمترین  اختلالات دستگاه اکسس کنترل و همچنین راهکار مناسب برای رفع این مشکلات بپردازیم.

عدم شناسایی اشخاص با ماسک:

همانطور که قبلا نیز اشاره شد، یکی از شیوه های احراز هویت در دستگاه های کنترل دسترسی، تشخیص چهره است. اما در دوران پاندمی کرونا و به دلیل ضرورت استفاده از ماسک، معمولا در سیستم های کنترل دسترسی با مشکلاتی مواجه هستیم. این مشکل بخصوص در دستگاه‌های حضور غیاب مجهز  access control شایع است. اما با توجه به پیشرفت‌های صورت گرفته در زمینه تشخیص چهره افراد با استفاده از هوش مصنوعی مشکل احراز هویت با ماسک نیز حل شده و در حین تردد نیازی به برداشتن ماسک از چهره نیست.

بنظر می‌رسد برای حل مشکل فوق بهترین راهکار جایگزین دستگاه کنترل تشخیص چهره بوده که مطابق با الگوریتم های پیشرفته هوش مصنوعی، توانایی شناسایی چهره با ماسک را دارند. برند نانوتایم ارائه دهنده انواع دستگاه حضور و غیاب با ارائه جدیدترین محصول خود یعنی دستگاه حضور و غیاب تشخیص چهره با ماسک مدل XF100 این مشکل را براحتی مرتفع ساخته است.

هرچند دستگاه حضور غیاب نانوتایم مدل 100 XF اکسس کنترل کامل نیست، اما اساسی ترین نیازها از جمله قفل برقی سوم شخص، سنسور درب، دکمه خروج را ساپورت می کند. این دستگاه در واقع یک نیمه اکسس کنترل است. با XF100 با رعایت کلیه پروتکل های بهداشتی به راحتی و بدون اتلاف وقت تردد و دسترسی پرسنل انجام می‌شود.

قطعی برق یا خرابی باتری :

قطعی برق از دیگر مواردی که ممکن است منجر به اختلال در عملکرد اکسس کنترل شود. در یکسال اخیر با توجه به حجم بالای نوسانات برقی و قطع مکرر برق با این مشکل به وفور روبرو هستیم. در چنین مواقعی به منظور جلوگیری از قطعی و از کار افتادن دستگاه کنترل دسترسی بهتر است از یک دستگاه UPS  استفاده شود.

ایرادات سخت افزاری:

مشکلات سخت افزاری که ناشی از عدم استفاده صحیح از دستگاه یا نوسانات برق است از دیگر مشکلاتی بوده که در حین کار با دستگاه با آن مواجه هستیم. سوختن سنسورهای داخلی  و خارجی برای ثبت داده های (اثر انگشت و بیومتریک) سوختن حافظه های پردازشی، هک دستگاه حضور و غیاب یا نرم افزار کنترل دسترسی، یا حتی مشکلات ناشی از عدم آپدیت برنامه از دیگر مواردی مخل کارکرد دستگاه است.

خطاهای انسانی :

تردد پرسنل به جای یکدیگر در مواقعی که برای آنها تگ (کارت امنیتی – کارت rfid) در نظر گرفته شود.

2 پاسخ

    1. سلام دوست عزیز
      نه الزامی نیست و در حال حاضر بسیاری از دستگاه های موجود در سایت نانوتایم هم اکسس کنترل ندارند

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *